Mijn projecten, weekend en stage - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Marieke Gerritsen - WaarBenJij.nu Mijn projecten, weekend en stage - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Marieke Gerritsen - WaarBenJij.nu

Mijn projecten, weekend en stage

Door: Marieke Gerritsen

Blijf op de hoogte en volg Marieke

18 Oktober 2014 | Guinea-Bissau, Gambia

Vrijdag heb ik voor het eerst intervisie gehad, het was een korte bijeenkomst waarin duidelijk werd wat er nu in het begin van ons verwacht wordt. Namelijk dat we eerst zoveel mogelijk informatie moesten gaan verzamelen over wat de mensen denken dat er zo anders is in Europa en om te kijken hoeveel er nu echt daadwerkelijk gaan. We gaan hiervoor op internet zoeken, maar ook mensen die dit daadwerkelijk wilden gaan doen interviewen en vragen stellen over waarom ze het wilde gaan doen en waarom ze het uiteindelijk toch niet gedaan hebben. Dit willen we uiteindelijk gaan gebruiken om degene die een boottocht willen maken naar Europa over te halen om dit niet te gaan doen. De meeste mensen overleven dit namelijk niet en in Europa zullen ze het niet beter krijgen. Het project heet: backway to Europe.
Ook heb ik mijn project voor Second Home gekregen. Het is de bedoeling dat ik eerst een onderzoek ga doen naar de ouder participatie en kijk hoe groot deze nu is en hoe het vergroot kan worden. Daar ga ik uiteindelijk een systeem voor opzetten samen met Marie (als het project goedgekeurd wordt door school).

Dezelfde vrijdag was de president 49 jaar geworden, maar ook Ndjambeh, een van de Gambiaanse studenten was jarig. Met de meiden ben ik in Kololi even gaan winkelen om een leuk cadeau uit te zoeken voor haar, wat uiteindelijk cadeautjes is geworden. We hadden afgesproken dat Lasse en Bart haar als verrassing mee zouden nemen naar Kololi zodat we gezamenlijk uiteten zouden gaan bij Maddies, een Nederlands restaurant. Dit kon je gelijk ook merken, zowel aan de prijzen als aan het eten wat je kreeg. Dit was namelijk in vergelijking bij andere restaurants erg weinig! Des ondanks moest ik zeggen dat het wel erg lekker was, ik had 2 stokjes met kip in verschillende sausen, met salade en friet. Voordat we het eten kregen, voelde Laura zich in een keer niet zo lekker. Ze werd duizelig, had het gevoel dat ze moest overgeven en van alles en nog wat! Na het eten gingen we daarom ook gelijk naar huis. Waar we erachter kwamen dat het water niet meer werkte, dit was de eerste keer dat dit gebeurde en we moesten dan ook een eind verder op water gaan halen, best ver lopen elke keer met deze zware emmers!

De volgende dag ging het gelukkig weer wat beter met Laura, maar nog niet helemaal geweldig. Toch wilde ze wel mee naar het natuurpark Abuko. Hier hebben we met zijn allen een rondleiding gekregen van een gids, het was een redelijk groot park we hebben hier ongeveer 2uur rond gelopen. Tijdens het lopen liet hij ons vrijlopende dieren zien en vertelde ook over verschillende bomen en dergelijke informatie. Toen we bij de apen aankwamen, mochten we deze voeren. Erg leuk om te doen! Naast apen waren er veel verschillende soorten vogels, hyena’s en krokodillen. Thuis aangekomen hadden we best trek gekregen, ditmaal gingen we Emma’s recept uitproberen: brood met olie, peper, zout en knoflook. Een nieuw recept wat we hier zeker vaker gaan maken!

Deze zondag hadden we besloten dat we een gezellige dag met de meiden zouden houden. We zijn vandaag naar het zwembad gegaan bij het Senegambia hotel. Dit was een erg mooi zwembad, er zat zelfs een bar in het water! Daarnaast was het strand ook nog geen 30 meter lopen. Hier konden we jammer genoeg nu niet zwemmen, de rode vlag was uit welke betekend: gevaarlijk om te zwemmen! Langs het zwembad zelf liepen apen vlak langs je heen, een erg grappig gezicht ze waren niet snel bang. Hier zijn we ook gaan eten, ik had hier een cheeseburger met patat en een aardbeien smootie. Voor Emma hadden ze hier ook veel keuze, ze is namelijk vegetariër en veel restaurants houden hier geen tot weinig rekening mee waardoor haar keuze vaak erg beperkt is.

Maandag begon mijn stage weer, de bus was nog steeds kapot dus ik ging weer met de bushtaxi’s richting Second Home. Daar aangekomen was iedereen al weg, toen ik Marie belde kwam niet veel later Amadou de chauffeur aangereden. Hij zou samen met mij Cherno ophalen. Weer had ik even met Isatou gesproken, ik begin haar steeds beter te begrijpen. Ze kan met haar ogen ja en nee zeggen. Dit keer had ik gevraagd of ze zich goed voelde en of ze binnenkort bij Second Home langs wilde komen, jammer genoeg voelde ze zich daar niet goed genoeg voor! Dat zou nog even gaan duren en misschien helemaal niet meer volgens haar moeder. Op school aangekomen was ik weer bij dezelfde docent gaan zitten als de vorige keer. Op een gegeven moment zei ze dat ze even weg zou gaan en vroeg of ik de les even over wilde nemen. Geen probleem, dat wilde ik wel even. Omdat het wel erg lang duurde voor ze terug kwam ben ik naar Marie gegaan om te vragen waar ze bleef. Bleek dat ze helemaal weg gegaan was en niet meer terug zou komen. De verwachting was dat ik nu les ging geven de komende uren. Een tijdje heb ik dit geprobeerd, maar het is erg lastig als je een klas hebt met totaal verschillende niveaus en iedereen die een ander vak aan het volgen is. Vakken die wij eigenlijk in groep 1/2/3 krijgen, volgen ze hier zelfs als 20 jarige. Sommige waren op het moment bezig met het leren tellen tot 20, terwijl een ander bezig was met het leren schrijven van het getal 1 en 2. Wat niet erg lukte, er kwamen vooral cirkels en gekras op het papier te staan. Ik heb het een paar keer voor gedaan en samen met ze in het Engels uitgelegd. Alleen het nadeel is: grotendeels verstond deze klas geen Engels! Ze spraken bijna alleen Afrikaans.

Dinsdag hadden we uiteindelijk naar 4 dagen zonder water gezeten te hebben, weer water. Wat een feest was dat! Als je geen water meer hebt, kom je er pas achter wat een luxe het eigenlijk is.
Bij Second Home aangekomen ben ik samen met de kinderen bezig geweest om iets in elkaar te knutselen voor de vrijwilligers die binnenkort langs komen. We hebben een spandoek gemaakt met daarop de tekst: Welkom Rinke, Piet en Opa’s on tour. Daarbij hebben alle kinderen die aanwezig waren vandaag een handafdruk met verf gezet. De vrijwilligers die langs komen hebben een actie opgezet om geld op te halen voor Second Home.

& uiteindelijk is het water vandaag al weer gestopt met werken…

  • 18 Oktober 2014 - 21:41

    Mironne Kuiphuis:

    Hoi Marieke,

    Wat schrijf je leuke verhalen en wat maak je veel mee. Ik vind je foto's ook indrukwekkend. Wat een tegenstelling, het luxe resort en de dagen zonder water. Je improvisatietalent wordt wel op de proef gesteld maar ik lees je redt je het prima. Ben benieuwd op welke wijze jullie projecten en opdrachten vorm krijgen. Nog heel veel plezier in Gambia. veel liefs Mironne

  • 24 Oktober 2014 - 14:24

    Metsje:

    dag Marieke,

    mooi om te lezen wat je meemaakt en hoe je daarin groeit en je grenzen probeert aan te geven. in Gambia is dat een hele uitdaging.

    hartelijke groeten, Metsje

  • 19 November 2014 - 22:05

    Rinke De Wit:

    Wij hebben een leuke ontvangst gehad van de kinderen van Second Home. Dankjewel Marieke en Marie. Succes met de rest van je stage!!! En als de kinderen spullen niet gebruiken, geef ze dan aub weg in de buurt.

    Groet Rinke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea-Bissau, Gambia

Gambia

Lieve vrienden, familie en kennissen,

Zoals de meeste van jullie ondertussen al weten, vertrek ik morgen voor 4 maanden naar The Smiling Coast of Africa, ook wel Gambia genoemd. Hier ga ik mijn minor volgen bij de stichting Second Home in Kololi. Daarnaast zet ik samen met 6 andere studenten vanuit het Windesheim een project op voor Gambianen die per boot naar Europa willen komen.

Stichting Second Home zet zich in voor een betere toekomst voor kansarme kinderen. Het is een woonvoorziening waar kinderen met een verstandelijke beperking en/of leerachterstand terecht kunnen. Naast het opvangen van deze kinderen door de week, zorgt de stichting er ook voor dat deze kinderen naar school kunnen. Second Home is een stichting gericht op kinderen van het basis onderwijs, zodra ze van deze school af zijn is er in Gambia helemaal niks waar deze kinderen terecht kunnen.
De komende tijd zal ik mij daarom ook bezig gaan houden met wat er voor deze kinderen opgezet kan worden en kijken of er ondertussen al een organisatie voor deze kinderen is opgezet. Daarnaast ga ik ook 1 dag per week mee naar de school. Hier kijk ik hoe er gewerkt wordt aan de ontwikkeling van het kind en hoe het in Gambia er aan toe gaat.

Het project dat ik samen met mijn medestudenten ga opzetten moet ervoor zorgen dat Gambianen inzien dat ze het in Europa niet beter zullen krijgen en dat ze er meer voordeel uit halen om hun eigen land proberen op te bouwen. Hoe we het project vorm gaan geven, moeten we in Gambia nog even bekijken en overleggen.

Doormiddel van deze reisverslagen wil ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn tijd en ervaringen hier.

Liefs, Marieke

Recente Reisverslagen:

11 December 2014

Senegal

27 November 2014

de eerste helft zit er al weer op

19 November 2014

Tanka Tanka

15 November 2014

De binnenlanden

01 November 2014

lekker genieten
Marieke

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 11790

Voorgaande reizen:

23 September 2014 - 16 Januari 2015

Gambia

Landen bezocht: