de eerste helft zit er al weer op - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Marieke Gerritsen - WaarBenJij.nu de eerste helft zit er al weer op - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Marieke Gerritsen - WaarBenJij.nu

de eerste helft zit er al weer op

Blijf op de hoogte en volg Marieke

27 November 2014 | Guinea-Bissau, Gambia

Hallo allemaal,

De weken vliegen voorbij en langzamerhand ben ik alweer over de helft van mijn tijd hier! Dit zorgt er gelijk voor dat ik ook alweer opschiet met mijn eigen en het gezamenlijke project.

Bij het gezamenlijke project hebben we nu een globale planning gemaakt van hoe we onze laatste vrijdagen gaan invullen, het zijn er namelijk nog maar 3!! De andere vrijdagen gaan niet door omdat het in de vakantie valt of op de dag van ons vertrek is. Deze vrijdag gaan we met een groep studenten (Nederlands en Gambiaans) naar een man toe welke eerder een programma gehouden had over de Backway to Europe. Zodat we niet dezelfde dingen opnieuw gaan onderzoeken en gelijk meer informatie krijgen. De vrijdag daarna gaan we preventie materiaal maken zoals posters welke we op kunnen hangen, tegelijkertijd gaan we een presentatie maken en voorbereiden voor de week erop. De presentatie gaan we houden voor studenten van de College. Het moet er uiteindelijk voor zorgen dat de studenten een reëel beeld krijgen over Europa en niet meer willen vluchten.


Bij mijn eigen project bij Second Home had ik al het idee om een ouder-speeldag te gaan organiseren. Maar na veel overleg is gebleken dat de ouders absoluut geen vrijwilligers werk willen gaan doen bij Second Home en er ook twijfels zijn of ze er überhaupt wel één keer per maand willen komen om te kijken hoe het met hun kind gaat. Toen ik dit te horen kreeg was ik erg verbaasd, want wie wil nou niet weten hoe het met zijn of haar kind gaat? Wat ze bij Second Home doen? Maar dat is hier heel normaal heb ik begrepen. Zolang de ouders weten dat hun kind in goede handen is, wordt er niet meer naar om gekeken en ligt de opvoeding als het ware bij de ander. Dit is natuurlijk niet de manier hoe wij het gewend zijn en hier wil ik dan ook graag verandering in brengen, al is het maar een klein stapje in de goede richting. Ondertussen ben ik er namelijk al achter gekomen dat je met kleine stapjes vooruit komt en absoluut niet veel verder moet denken. Daarom ga ik binnenkort samen met Marie (de manager) een informatie avond organiseren. Hierbij wil ik de ouders informeren over:
1. Hoe wij de ouder-speeldag graag zouden willen zien
2. Waarom het voor de ouders nuttig is
3. Waarom het voor de organisatie nuttig is
4. Waarom het voor de kinderen nuttig is

Maar ook wil ik informatie krijgen van de ouders over wat zij willen. Hoe zij zo een dag voor zich zien, hoe vaak, hoelang en of ze geïnteresseerd zijn om tips te krijgen over het ziektebeeld van hun kind, hoe daarmee om te gaan en over het opvoeden. Op deze manier kan ik proberen om een overeenkomst te krijgen tussen wat de organisatie en de ouders willen. Ondertussen ben ik ook begonnen met het informatieboek voor de werknemers, het eerste concept hiervan heb ik bijna af.


Bij Second Home zelf blijft ook alles door gaan. Deze week ben ik er voor het eerst blijven slapen. Dat was erg gezellig en weer een hele nieuwe ervaring. Zo worden de kinderen al om half 7 wakker gemaakt om zich te gaan douchen, aankleden, tanden te poetsen en het ontbijt op te eten die voor ze gemaakt wordt. De dagen dat ik er was heb ik Marie geholpen om het ontbijt voor te bereiden.

Rond 8 uur werden de kinderen naar school gebracht en ben ik met Jos mee geweest. We zouden Marie ophalen van school om naar de bank te gaan, er moest een bedrag opgehaald worden en uiteindelijk zijn we van bank naar bank gegaan en is het uiteindelijk over gemaakt naar een andere rekening maar alsnog niet op gehaald! Verder zijn we daarna boodschappen gaan doen omdat er woensdag avond bij Isatou een film gedraaid zou worden met de beamer en een groot scherm, door Jos. Hoe en of het werkte zouden we vanavond uitproberen met de kinderen bij Second Home.

Ondertussen hebben Jos en ik ook nagedacht over mogelijkheden voor Cherno en Omar. Ze zijn namelijk erg slim en de school waar ze naartoe gaan, geeft ze niet de mogelijkheid om zich veel verder te ontwikkelen. Dit is natuurlijk erg zonde! Ons idee nu was om te zorgen dat er wifi binnen Second Home komt, zodat Marie snel en altijd kan reageren op mails/whatsapps vanuit Nederland. Maar op deze manier kunnen Cherno en Omar misschien ook via het internet geschoold worden. Wat hierbij mogelijk is moeten we nog bekijken maar dat zijn de plannen voor de komende tijd om ons mee bezig te houden.

Verder kwam er vandaag ook een nieuw meisje kennis maken. Ze was lichamelijk gehandicapt en door een Nederlandse vrouw in een hoe zij het noemde ‘zwijnenstal’ gevonden, hier lag ze op matras welke helemaal onder de urine etc. zat. Onvoorstelbaar hoe sommige ouders nog omgaan met hun kind als ze een handicap of iets dergelijks hebben! En dat in 2014.. Gelukkig is er in Second Home nog een plek voor haar vrij en wordt er nu overlegd over de mogelijkheden om haar daar te laten komen. Toen ze aankwam en de kinderen zag, welke haar gelijk een rondleiding gaven door het huis, kon je merken dat ze zich gelijk al thuis voelde. Ze zag er erg vrolijk uit! En ik hoop haar hier snel vaker te zien! Dan horen jullie dat wel weer.

Veel liefs,
Marieke

  • 27 November 2014 - 20:50

    Emmy:

    Hoi Marieke. Wat een mooi verhaal. Wat ontzettend mooi om te lezen wat je allemaal mee maakt. En fijn om via deze verhalen met je mee te mogen beleven..
    Heel veel succes met je projecten en geniet van alle ervaringen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea-Bissau, Gambia

Gambia

Lieve vrienden, familie en kennissen,

Zoals de meeste van jullie ondertussen al weten, vertrek ik morgen voor 4 maanden naar The Smiling Coast of Africa, ook wel Gambia genoemd. Hier ga ik mijn minor volgen bij de stichting Second Home in Kololi. Daarnaast zet ik samen met 6 andere studenten vanuit het Windesheim een project op voor Gambianen die per boot naar Europa willen komen.

Stichting Second Home zet zich in voor een betere toekomst voor kansarme kinderen. Het is een woonvoorziening waar kinderen met een verstandelijke beperking en/of leerachterstand terecht kunnen. Naast het opvangen van deze kinderen door de week, zorgt de stichting er ook voor dat deze kinderen naar school kunnen. Second Home is een stichting gericht op kinderen van het basis onderwijs, zodra ze van deze school af zijn is er in Gambia helemaal niks waar deze kinderen terecht kunnen.
De komende tijd zal ik mij daarom ook bezig gaan houden met wat er voor deze kinderen opgezet kan worden en kijken of er ondertussen al een organisatie voor deze kinderen is opgezet. Daarnaast ga ik ook 1 dag per week mee naar de school. Hier kijk ik hoe er gewerkt wordt aan de ontwikkeling van het kind en hoe het in Gambia er aan toe gaat.

Het project dat ik samen met mijn medestudenten ga opzetten moet ervoor zorgen dat Gambianen inzien dat ze het in Europa niet beter zullen krijgen en dat ze er meer voordeel uit halen om hun eigen land proberen op te bouwen. Hoe we het project vorm gaan geven, moeten we in Gambia nog even bekijken en overleggen.

Doormiddel van deze reisverslagen wil ik jullie op de hoogte proberen te houden van mijn tijd en ervaringen hier.

Liefs, Marieke

Recente Reisverslagen:

11 December 2014

Senegal

27 November 2014

de eerste helft zit er al weer op

19 November 2014

Tanka Tanka

15 November 2014

De binnenlanden

01 November 2014

lekker genieten
Marieke

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 11786

Voorgaande reizen:

23 September 2014 - 16 Januari 2015

Gambia

Landen bezocht: